כבר מגיל ילדות אנחנו צוברים לא מעט מידע. עם זאת, ככול שגדלים, לא רק קולטים מידע ומפנימים אותו, אלא משתכללים ולומדים כיצד לבחור את אסטרטגיות למידה נכונות. מדובר בתהליך מאוד חשוב שלא מספיק נותנים עליו את הדעת. בגנים ובבתי הספר טורחים להעביר מידע, אך לרוב לא עוצרים לבחון מהי הדרך הכי נכונה. אז מהי אסטרטגיית למידה? ובכן אם נעצור במילון, נמצא שאסטרטגיה מתייחסת לאוסף של מיומנויות שמסייעות להשיג מטרה. מכאן שאותה אסטרטגיית למידה נוגעת באותם אספקטים קוגניטיביים שמסייעים לפתח את המודעות המטה קוגניטיבית.
אסטרטגיה ללמידה נכונה - הגדרת מטרה בחירת אמצעי עזר ועוד
אם נעבור למילים יותר פשוטות, נציין שמודעות מטה קוגניטיבית נוגעת בכול אותם תהליכי חשיבה ובאותה התנהגות לימודית. אלו יחד מסייעים להגביר את יעילות הלמידה. מהלך זה כולל הגדרת מטרה, בחירה של אמצעי עזר, תעדוף משימות, הגדרת לוח זמנים והוצאה של גירויים מפריעים מחוץ למשוואה. מה עוד? חלוקת המשימה הלימודית לתתי משימות.
דוגמה לאסטרגיות למידה נכונות
לצורך הדוגמה אם מבקשים לקרוא טקסט ולהפיק ממנו את המרב, מוטב שנגדיר האם מטרת הקריאה היא למידה או הנאה. אם התשובה היא למידה, יש להחליט האם בוחרים להתעמק בטקסט, או לחלופין בשיטת סריקה שטחית. כלים מסייעים יכולים להיות עצירה לטובת שאלת שאלות. הגדרת קו המחשבה של המחבר, מעבר על נקודות מפתח בעלילה, הדגשה של משפטי מפתח, ניחוש מה ייכתב בפסקה הבאה וכדומה. במקביל, יש להקציב משימות גם עבור תום הקריאה. במקרה זה מוטב לתמצת את הנאמר ובמקביל לייצר תרשים זרימה.
התייחסות לבעיה שמאחורי הקלעים
אחד מהאספקטים שנוגעים לאסטרטגיית למידה, נוגע לבעיה צדדית אך בהחלט משמעותית. הרבה פעמים ילדים ובני נוער יודעים איזו דרך הכי יעילה עבורם לטובת למידה והטמעה של החומר הנלמד. אך עדיין אינם מגיעים להישגים הרצויים. מדוע? פה בעיה של דחיינות וחוסר מוטיבציה נכנסת למשוואה. אולי מדובר בנדבך צדדי, אך בהחלט משמעותי. מה עושים? לפני שמתחילים להגדיר אסטרטגיות אידאליות עבור למידה נכונה, יש לעצור. יש לבחון האם האדם שמבקש ללמוד תוקע לעצמו "מקלות בגלגלים". כלומר האם הוא סובל מחוסר מוטיבציה, או פשוט נוהג לדחות דברים לרגע האחרון.
החשיבות שמאחורי מיומנות למידה
מוזר שבבתי הספר לא מקפידים לשים דגש על מיומנויות למידה. מדובר באחד מהאספקטים היותר חשובים. כאשר מסגלים מיומנויות נכונות, לא חשים תחושת כישלון שלא לצורך, לא מבזבזים זמן יקר, תחושת המסוגלות הרבה יותר גדולה, ניתן לספוג הרבה יותר מידע בזמן יותר קצר, ובאופן כללי התחושה היא שהשמיים הם הגבול.
אסטרטגית למידה - לא נוסחת קסם
ממש כפי שלכל אחד יש חוש טעם שונה ותחביבים אחרים, כך גם לכל אחד יש שיטות למידה שיותר נכונות עבורו. אז נכון שיש כללי מפתח, אך מראש חשוב להבין שכל אחד עשוי למצוא שיטה אידאלית אחרת. יותר מכך, כל אחד צריך לאתר את הקושי שלו ללמוד. אחד יכול להיבהל מריבוי טקסט, שני משאלון אמריקאי ושלישי מהרצאה מונוטונית. רק אם הגדרת הבעיה תהיה אישית ורק אם הפתרון יותאם אישית, רק אז יכולות הלמידה יבוטאו בצורה הטובה ביותר.